I mentioned last week that all forms of the Mass in the 20+ Rites in the Catholic Church can be traced to the Mass of three Apostles: St. Peter, St. James and St. Mark. The three forms of the Mass take their names from the three cities where the liturgical practices of these Apostles were used: Rome/Latin (St. Peter); Antioch/Syriac (St. James of Jerusalem); and Alexandria/Alexandrian (St. Mark).
We spoke about the rites of the Western Church last week. The Eastern Rites of the Catholic Church are many. The largest of these rites is the Byzantine Rite which uses a form of the Syriac Mass of St. James: St. John Chrysostom and St. Basil the Great both modified the Mass of St. James in the late 300s. (Yes, the Mass can be modified in union with the guidance of Holy Mother Church. We saw this after Vatican Council II in the Latin Rite. Yet, no priest is ever permitted to add to or subtract from the Mass.) The Eastern Churches that use the Byzantine Liturgy are the Albanian, Belarussian, Bulgarian, Croatian, Greek, Hungarian, Italo-Albanian, Melkite, Romanian, Russian, Ruthenian, Slovak, and Ukrainian.
The Coptic Rite Catholics of Egypt and the Ge’ez Rite Catholics of Ethiopia trace their Liturgy to St. Mark.
The following Easter Rites trace their Liturgy from St. James the Apostle: Syriac (Syria), Syro-Malabar (India), Malakarese (India), Armenian (eastern Turkey and Lebanon), Maronite (Lebanon), Chaldean (Iraq).
All of the above rites of the Catholic Church accept the Pope as Head of the Church. All of their sacraments are valid. If one is unable to find a Catholic Mass in his own rite, he should find a Mass in union with Rome in another rite of the Church. (How does one know if a church is in union with Rome? If the church is subject to the authority of a bishop in union with Rome. Recall that Eastern Rite dioceses may be half of a country!)
Perhaps, a bit more on the Divine Liturgy – Mass – in the Eastern Rites . . . .
God bless
FRVW
loria y la alabanza!’ Y oí también que todas las cosas creadas por Dios en el cielo, en la tierra, debajo de la tierra y en el mar decían: ‘¡Al que está sentado en el trono y al Cordero, sean dados la alabanza, el honor, la gloria y el poder por todos los siglos!’ Los cuatro seres vivientes respondían: ‘¡Amen!’ y los veinticuatro ancians se pusron de rodillas y adoraron. (Apocalipsis 5: 11-14)
La semana pasada mencione que todas las formas de la Misa en los más de 20 Ritos de la Iglesia Católica se puede rastrear hasta las Misas de tres Apóstoles: San Pedro, Santiago, y San Marcos. Las tres formas de la Misa toman sus nombres de las tres ciudades en donde se usaban las prácticas litúrgicas de estos Apóstoles: Roma/Latín (San Pedro); Antioquia/Siriaco (Santiago de Jerusalén); y Alexandria/Alejandrino (San Marcos).
La semana pasada hablamos de los ritos de las Iglesia Occidental. Los Ritos Orientales de la Iglesia Católica son muchos. El más grande de estos ritos es el Rito Bizantino el cual usa la forma de la Misa Siriaca de Santiago: San Juan Crisóstomo y San Basilio el Grande ambos modificaron la Misa de Santiago a finales de los años 300. (Si, la Misa puede ser modificada en unión a la dirección de la Santa Madre Iglesia. Vimos esto después del Concilio Vaticano II en el Rito Latino. Sin embargo, a ningún sacerdote se le permite agregar o quitar de la Misa). Las Iglesias Orientales que usan la Liturgia Bizantina son, la Albanes, Belarusa, Búlgara, Croacia, Griega, Húngara, Ítalo-Albanes, Melquita, Rumana, Rusa, Eslovaca, y Ucraniana.
Los Católicos del Rito Cóptico de Egipto y los Católicos del Rito Ge’ez de Etiopía rastrean su Liturgia hasta San Marcos.
Los siguientes Ritos Orientales rastrean su Liturgia de Santiago Apóstol: Siriaco (Siria) Siro-Malabar (India), Malacara (India), Armenio (de Turquía oriental y Líbano), Maronita (Líbano), Caldeo (Irak).
Todos los ritos mencionados de la Iglesia Católica aceptan al Papa como la Cabeza de la Iglesia. Todos sus sacramentos son válidos. Si uno no puede encontrar una Misa Católica en su propio rito, uno puede encontrar una Misa en unión con Roma en cualquier otro rito de la Iglesia. (¿Cómo sabe uno si una iglesia está en unión con Roma? Si la iglesia está sujeta a la autoridad del Obispo en unión con Roma. ¡Recuerden que las diócesis del Rito Oriental tal vez abarcan la mitad del país!).
Tal vez un poquito más acerca de la Liturgia Divina – La Misa – en los Ritos Orientales. . . .
Dios los bendiga
FRVW